تحقیق کلمات کلیدی مستلزم تحقیق، تجزیه و تحلیل و کاربرد عبارات جستجویی است که افراد وارد موتورهای جستجو میکنند تا بینش دادهها را برای کمک به بهینهسازی ترافیک ارگانیک یا استفاده برای اهداف بازاریابی به دست آورند.
در این مطلب، اصول جستجوی کلمات کلیدی برای شما باز خواهد شد و عملاً خواهید آموخت که تحقیق کلمات کلیدی چیست (و چرا برای سئو مهم است).
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
تحقیق کلمات کلیدی فرآیند شناسایی و تجزیه و تحلیل کلمات و عبارات خاصی است که افراد برای جستجوی اطلاعات آنلاین استفاده می کنند. این بینش ارزشمند به شما کمک میکند محتوا، تبلیغات و ویدیوهایی ایجاد کنید که مستقیماً به سؤالات جستجوی مخاطب هدف شما میپردازد، دید وبسایت شما را افزایش میدهد و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب میکند.
چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟
تحقیق کلمات کلیدی بر هر کار سئو دیگری که انجام میدهید، از جمله یافتن موضوعات محتوا، سئوی درون صفحه، اطلاعرسانی ایمیل، و ارتقای محتوا، تأثیر میگذارد.
به همین دلیل است که تحقیقات کلمات کلیدی معمولاً اولین گام در هر کمپین SEO است.
کلمات کلیدی مانند یک قطب نما برای کمپین های سئو شما هستند: آنها به شما می گویند به کجا بروید و آیا در حال پیشرفت هستید یا خیر.
به عنوان یک امتیاز، تحقیق در مورد کلمات کلیدی به شما کمک می کند مخاطب هدف خود را بهتر درک کنید. این به این دلیل است که تحقیقات کلمات کلیدی به شما بینشی در مورد آنچه که مشتریان در جستجوی آن هستند … و کلمات و عبارات دقیقی که آنها استفاده می کنند می دهد.
به عبارت دیگر: تحقیق کلیدواژه تحقیقات بازار برای قرن بیست و یکم است.
بهترین ایده های کلمات کلیدی را چگونه بیابیم؟
اکنون زمان آن رسیده است که به تحقیق در مورد کلمات کلیدی بپردازیم.
به طور خاص، زمان آن رسیده است که لیستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید.
در این بخش میخواهم استراتژیهای اثباتشدهای را به شما نشان دهم که میتوانید از آنها برای ارائه ایدههای کلیدی زیادی استفاده کنید.
الگوی تحقیق کلمات کلیدی
چه در حال شروع یک پروژه سئو جدید باشید، چه بخواهید ترافیک جستجوی سایت خود را بهبود ببخشید یا به دنبال کلمات کلیدی هدف برای یک محتوای جدید باشید، این الگو به شما کمک می کند تا به سرعت و به طور موثر تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.
چرا از الگوی تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
این الگو همه گزینه ها و رویکردهای ابزار مختلف را در یک مکان گرد هم می آورد. بنابراین به جای اینکه بین هزاران برگه پرش کنید، مسیری که در این فرآیند هستید را از دست بدهید…
شما فقط می توانید از طریق این الگو بروید. ساده. گام به گام.
وقتی کارتان تمام شد، یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی خواهید داشت. به علاوه تمام معیارهایی که به شما کمک می کند انتخاب کنید کدام مورد را هدف قرار دهید.
دانلود الگوی تحقیق کلمات کلیدی از سایت backlinko
فهرستی از موضوعات را طوفان فکری کنید
اینجا جایی است که شما به موضوعاتی می رسید که مشتری هدف شما به آنها علاقه دارد.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک آژانس بازاریابی دیجیتال را اداره می کنید.
خوب، میخواهید از خود بپرسید: «مردم چه موضوعاتی را جستجو میکنند که مرتبط با کسبوکار من است؟»
برخی از موضوعاتی که به ذهن می رسد مواردی مانند موارد زیر است:
- رسانه های اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- ترافیک وب سایت
- بازاریابی محتوا
- وبلاگ نویسی
- PPC
توجه: این موضوعات (هنوز) کلمات کلیدی نیستند.
فهرست مطالب ویکی پدیا
ویکیپدیا یک معدن طلا برای تحقیق کلمات کلیدی نادیده گرفته شده است.
در کجای دیگر می توانید مقالاتی را بیابید که توسط هزاران متخصص صنعت تهیه شده اند؟
در اینجا نحوه استفاده از ویکیپدیا برای یافتن ایدههای کلیدواژه آورده شده است.
ابتدا به ویکی پدیا بروید و یک کلمه کلیدی گسترده را تایپ کنید:
این شما را به داخل ویکی پدیا برای آن موضوع می برد.
سپس به دنبال بخش “محتوا” صفحه بگردید. این بخش موضوعات فرعی تحت پوشش آن صفحه را فهرست می کند.
و برخی از موضوعات فرعی که در اینجا فهرست شدهاند، کلمات کلیدی فوقالعادهای هستند که یافتن آنها به روش دیگری دشوار است.
همچنین میتوانید روی برخی از پیوندهای داخلی در صفحه کلیک کنید تا فهرست مطالب سایر ورودیهای مرتبط را ببینید.
به عنوان مثال، در ورودی قهوه ما پیوندی به “اسپرسو” داریم:
وقتی روی آن پیوند کلیک میکنید، متوجه میشوید که فهرست مطالب صفحه قهوه اسپرسو حاوی کلمات کلیدی بیشتری است که میتوانید به لیست خود اضافه کنید:
جستجوهای مرتبط
یکی دیگر از راههای جالب برای یافتن کلمات کلیدی، بررسی بخش «جستجوهای مرتبط با» در پایین نتایج جستجوی گوگل است.
به عنوان مثال، فرض کنید یکی از موضوعات شما «بازاریابی محتوا» بود.
خوب، شما می خواهید آن کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید و به پایین صفحه اسکرول کنید. شما لیستی از 8 کلمه کلیدی را پیدا خواهید کرد که ارتباط نزدیکی با عبارت جستجوی شما دارند.
درست مانند Google Suggest، اینها ایدههای کلیدواژهای هستند که مستقیماً از Google میآیند. بنابراین نیازی نیست حدس بزنید که محبوب هستند یا خیر. گوگل به معنای واقعی کلمه به شما می گوید: “نفرات زیادی این کلمات کلیدی را جستجو می کنند.”
نکته حرفه ای: روی یکی از کلمات کلیدی “جستجوهای مرتبط با” کلیک کنید.سپس، به پایین آن نتایج بروید. با این کار لیست جدیدی از کلمات کلیدی مرتبط به شما ارائه می شود و میتوانید بارها این کار را تکرار کنید.
از Google Suggest و YouTube Suggest استفاده کنید
اکنون که لیستی از موضوعات دارید، هر یک از آنها را در گوگل تایپ کنید و ببینید که گوگل چه چیزی را به شما پیشنهاد می کند.
اینها کلمات کلیدی عالی برای اضافه کردن به لیست شما هستند.
چرا؟
زیرا اگر گوگل یک کلمه کلیدی را پیشنهاد کند، می دانید که افراد زیادی آن را جستجو می کنند.
اما لازم نیست با Google Suggest متوقف شوید.
شما میتوانید پیشنهادهای کلمه کلیدی را با YouTube Suggest نیز پیدا کنید:
و همینطور موتور Bing:
موضوعات محبوب را با استفاده از انجمن ها (forums) پیدا کنید:
انجمن ها مانند داشتن گروه های متمرکز زنده در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته هستند.
سادهترین راه برای یافتن انجمنهایی که مخاطبان هدف شما در آن حضور دارند، استفاده از این رشتههای جستجو در Google است:
“تالار گفتمان کلیدواژه”
کلمه کلیدی + انجمن
کلمه کلیدی + انجمن ها
کلمه کلیدی + تخته
هنگامی که یک انجمن را پیدا کردید، به نحوه تقسیم شدن انجمن به بخش ها توجه کنید: هر یک از این بخش ها کلمات کلیدی بالقوه ای هستند که می توانید به لیست خود اضافه کنید.
برای عمیقتر شدن، برخی از موضوعات موجود در انجمن را بررسی کنید تا موضوعات خاص دیگری را که مخاطبان هدف شما با آنها درگیر هستند، بیابید. خیلی باحاله، درسته؟
بخش 3: ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
این بخش همه چیز در مورد ابزار است. آیا می توانید کلمات کلیدی را بدون ابزار پیدا کنید؟
مطمئنا.
اما یک ابزار کل فرآیند را بسیار ساده تر می کند.
در اینجا ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی معرفی می شوند که من شخصاً از آنها استفاده کردم و آنها را توصیه می کنم.
Google Keyword Planner
Google Keyword Planner قابل اعتمادترین منبع اطلاعات کلمات کلیدی آنلاین است.
به این دلیل که برخلاف اکثر ابزارهای دیگر، دادههایی که از Keyword Planner دریافت میکنید مستقیماً از Google میآیند. (بنابراین می دانید که آنها دقیق هستند)
نقطه ضعف بزرگ GKP این است که برای کمک به افراد در کمپین های تبلیغاتی خود Google طراحی شده است و نه در SEO.
با این اوصاف، همچنان میتوانید از GKP برای دریافت فهرستی از ایدههای کلیدواژه استفاده کنید و عبارت هایی را پیدا کنید که جستجوهای زیادی را دارند.
ExplodingTopics.com
ExplodingTopics ابزار جدید مانند Google Trends است؛ اما بهتر است.
Exploding Topics وب را برای عباراتی که در حال افزایش محبوبیت هستند کنکاش می کند. و این شرایط را برای شما عالی می سازد.
حتی می توانید لیست موضوعات را بر اساس دسته بندی مرتب کنید.
خیلی خوب و کاربردی است.
Keyword Surfer
Keyword Surfer ممکن است ابزار تحقیق کلمات کلیدی مورد علاقه من باشد.
چرا؟
زیرا ایده های کلمات کلیدی را از داخل نتایج جستجوی گوگل به شما نشان می دهد.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که افزونه کروم را نصب کنید. و دفعه بعد که چیزی را در گوگل جستجو می کنید، لیستی از ایده های کلمه کلیدی و داده های مربوط به هر کلمه کلیدی را خواهید دید.
Ubersuggest
Ubersuggest یکی از ابزارهای فوق العاده کاربردی است که بسیاری از متخصصان سئو آن را پیشنهاد می دهند و این ابزار اخیراً ارتقاء و تعمیرات اساسی یافته است.
در ضمن بسیاری از خدماتی که به کاربران ارائه می دهد رایگان می باشد.
Ubersuggest ایده های کلیدواژه را از پیشنهادات جستجوی گوگل تولید می کند. در ادامه آن نیز یکسری محتواهای پیشنهادی مرتبط با آن کلمه کلیدی به ما ارائه می دهد.
SEMrush
اگر می خواهید از یک ابزار کلمه کلیدی پولی استفاده کنید، SEMrush را به شدت توصیه می کنم.
این توصیه به این دلیل است که SEMrush صرفه جویی زیادی در زمان دارد.
به جای نمایش کلمات کلیدی تصادفی در یک ابزار، SEMrush کلمات کلیدی دقیقی را به شما نشان می دهد که یک سایت قبلاً برای آنها رتبه بندی شده است.
بنابراین اگر سایتی دارید که در گوگل با آن رقابت می کنید، آن را در SEMrush قرار دهید.
و از تمام کلمات کلیدی آن سایت استفاده کنید. (به همین راحتی) ????
می توان گفت semrush یک ابزار خوب برای آنالیز رقبا به حساب می آید.
Ahrefs
اکثر مردم Ahrefs را یک ابزار لینک سازی می دانند.
اما بسیاری نمیدانند که Ahrefs یک ابزار کلمه کلیدی واقعاً خوب نیز دارد.
چیزی که در مورد “Ahrefs “Keyword Explorer خوب است این است که شما تعداد زیادی داده مفید در مورد هر کلمه کلیدی دریافت می کنید.
این اطلاعات به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا آن کلمه کلیدی ارزش دنبال کردن دارد یا خیر.
مشکل من با Keyword Explorer این است که در ارائه ایده های کلیدواژه جدید عالی نیست. معمولاً کلمات کلیدی تولید شده توسط آن فقط تغییرات ساده ای از کلمه کلیدی است که من تایپ کردم.
اما زمانی که روی سک کلمه خاص می خواهیم به طور عمیق کار کنیم ahrefs یک ابزار کاربردی است.
بخش چهارم: سختی کلمه کلیدی
چگونه متوجه می شوید که یک کلمه کلیدی برای رتبه گرفتن بیش از حد رقابتی است؟
سوال خوبی است!
زیرا اگر کلمه کلیدی فوق العاده رقابتی را انتخاب کنید، ممکن است برای عبور از صفحه سوم گوگل مشکل داشته باشید.
اما اگر بتوانید یک کلمه کلیدی را بدون رقابت زیاد پیدا کنید، شانس خوبی برای داشتن سه رتبه برتر دارید.
در این بخش راه های تشخیص سختی سئوی کلمه کلیدی معرفی شده اند.
عبارت های طولانی (معمولا) کمتر رقابتی هستند
اگر سایت شما کاملا جدید است.
یا اگر می خواهید 100% روی کلمات کلیدی غیرقابل رقابت تمرکز کنید.
پس شما قطعاً باید کلمات کلیدی طولانی ( long tail) را هدف قرار دهید.
توضیح میدم…
اکثر افراد در سئو (از جمله خودم) کلمات کلیدی را به سه دسته اصلی تقسیم می کنند:
- head (سر)
- body (بدن)
- long tail (عبارات طولانی)
در اینجا توضیحات مربوط به هر دسته به تفکیک ارائه شده است:
کلمات کلیدی سر (Head Terms)
اینها معمولاً کلمات کلیدی تک کلمه ای با حجم جستجو و رقابت زیاد هستند. نمونههایی از اصطلاحات کلیدی مانند “بیمه” یا “ویتامین” هستند. از آنجایی که هدف جستجوگر در همه جا وجود دارد (کسی که برای «بیمه» جستجو میکند ممکن است به دنبال قیمت بیمه خودرو، فهرستی از شرکتهای بیمه عمر یا تعریفی از کلمه باشد)، اصطلاحات اصلی معمولاً به خوبی تبدیل نمیشوند.
کلمات کلیدی بدن (Body Keywords)
کلمات کلیدی بدن عبارات 2-3 کلمه ای هستند که حجم جستجوی مناسبی دارند (حداقل 2000 جستجو در ماه)، اما خاص تر از کلمات کلیدی سر هستند. کلمات کلیدی مانند “بیمه عمر” یا “سفارش آنلاین ویتامین ها” نمونه هایی از کلمات کلیدی بدن هستند. اینها تقریباً همیشه رقابت کمتری نسبت به Head Terms دارند.
کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)
کلمات کلیدی دم بلند، عبارات طولانی و بیش از 4 کلمه هستند که معمولاً بسیار خاص می باشند. عباراتی مانند «بیمه عمر مقرون به صرفه برای سالمندان» و «سفارش آنلاین کپسول ویتامین D» نمونههایی از کلمات کلیدی دم بلند هستند. این عبارات به صورت جداگانه حجم جستجوی زیادی ندارند (معمولاً حدود 10 تا 200 جستجو در ماه). اما وقتی آنها را با هم اضافه می کنید، عبارات طولانی اکثریت جستجوهای آنلاین را تشکیل می دهند. و از آنجایی که آنها جستجوی چندانی دریافت نمیکنند، اصطلاحات طولانی معمولاً چندان رقابتی نیستند.
هیچ کدام از دسته بندی های بالا برای تمرکز روی آن «بهترین» نیستند. هر 3 مزایا و معایب خود را دارند.
اما وقتی نوبت به رقابت میرسد، عبارات طولانی یا دم بلند (Long Tail Keywords) معمولاً کمترین رقابت را در بین این دسته دارند.
اعتبار سایت ها در صفحه اول گوگل
در اینجا یک راه سریع برای ارزیابی سطح رقابت کلمه کلیدی وجود دارد.
ابتدا کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و سپس، به رتبه بندی سایت ها در صفحه اول نگاه کنید.
(نه صفحات مجزا)
اگر صفحه اول از سایت های معتبر (مانند ویکی پدیا) تشکیل شده است، بهتر است آن کلمه کلیدی را از لیست خود حذف کنید.
اما اگر تعداد انگشت شماری از وبلاگ های کوچکتر را در صفحه 1 مشاهده کردید، این نشانه آن است که شما می توانید به صفحه اول نیز چشم بدوزید.
یافتن سختی کلمه کلیدی به کمک ابزارها:
اکثریت قریب به اتفاق ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی دارای نوعی ویژگی برای مقایسه کلمات کلیدی هستند و می توانید سختی کلمه مورد نظر خود در داخل آنها جستجو کنید.
ابزارهایی که می توانید از آنها برای یافتن سختی کلمه کلیدی بهره ببرید عبارتند از:
- SEMrush
- Ahrefs
- KWFinder
- Moz Pro
ما اخیراً تعدادی از آنها را آزمایش کردیم. و متوجه شدیم که همه آنها بر اساس ترکیبی از اعتبار صفحه و اعتبار دامنه، میزان دشواری کلمات کلیدی را افزایش می دهند. با این حال، همه آنها تمایل دارند که نمرات دشواری کلمه کلیدی کاملاً متفاوتی را ارائه کنند.
اگر ابزار کلمه کلیدی مورد علاقه شما دارای ویژگی دشواری کلمه کلیدی است، با آن همراه باشید. ممکن است کامل نباشد. اما آنها تمایل دارند به شما یک ایده کلی از رقابتی بودن یک کلمه کلیدی برای رتبه بندی ارائه دهند که خوب است.
CanIRrank
باور کنید یا نه، اما یک ابزار کامل برای سختی کلمات کلیدی وجود دارد وآن هم چیزی نست جز CanIRank.
چیزی که من در مورد این ابزار دوست دارم این است که فقط یک عدد دشواری کلمه کلیدی را نشان نمی دهد. در عوض، سطح رقابت کلمه کلیدی را نسبت به وب سایت شما ارزیابی می کند.
به عنوان مثال، من کلمه کلیدی “SEO” را در CanIRank قرار دادم.
و این ابزار به رقابت صفحه اول گوگل در مقایسه با اعتبار سایت من نگاه کرد. و به من “احتمال رتبه بندی” 90٪ داد:
بخش پنجم: چگونه یک کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟
اکنون که لیستی از کلمات کلیدی دارید، چگونه می دانید کدام یک را انتخاب کنید؟
متأسفانه، هیچ ابزاری وجود ندارد که به شما بگوید: “این بهترین کلمه کلیدی در لیست شما است”.
در عوض، باید هر کلمه کلیدی را بر اساس تعداد انگشت شماری از عوامل مختلف اندازه بگیرید. سپس، کلمه کلیدی را انتخاب کنید که برای کسب و کار شما مناسب است.
همانطور که انتظار دارید این دقیقا همان چیزی است که در این بخش یاد خواهید گرفت.
Search Volume (نرخ جستجو)
این شاخص خیلی سرراست است. هرچه افراد بیشتری یک کلمه کلیدی را جستجو کنند، ترافیک بیشتری می توانید از آن دریافت کنید.
سوال این است:
حجم جستجوی “خوب” چیست؟
پاسخ کوتاه: بستگی دارد.
جواب طولانی:
حجم جستجو بین صنایع مختلف بسیار متفاوت است.
به عنوان مثال، یک عبارت کلیدی طولانی (Long Tail) در قسمت تناسب اندام (مانند: “بهترین تمرینات شکمی”) 10000 تا 100 هزار جستجو در ماه دریافت می کند.
اما یک کلمه کلیدی طولانی در فضای B2B مانند بازاریابی دیجیتال (مانند: “بهترین نرم افزار سئو”) فقط 100-1000 جستجوی ماهانه دریافت می کند.
به همین دلیل است که باید بفهمید که تعداد جستجوی “بالا” و “کم” در موقعیت شما چیست.
سپس، کلمات کلیدی را بر اساس آنچه برای صنعت شما “عادی” است انتخاب کنید.
نرخ کلیک ارگانیک
بر کسی پوشیده نیست که تعداد جستجوگران گوگل که بر روی یک نتیجه جستجوی ارگانیک کلیک می کنند بسیار کاهش یافته است.
و جای تعجب نیست که چرا.
قسمت های ویژه آن را ایجاد میکنند تا برای دریافت پاسخ نیازی به کلیک و ورود به سایتی نباشد.
به علاوه، گوگل اکنون نتایج جستجو را با تبلیغات بیشتری نسبت به قبل نمایش می دهد.
در نتیجه:
حجم جستجو فقط بخشی از داستان را به شما می دهد. برای به دست آوردن تخمین کامل از تعداد کلیک هایی که از رتبه بندی صفحه اول گوگل دریافت می کنید، باید CTR ارگانیک را نیز تخمین بزنید.
در اینجا دو روش ساده برای انجام این کار وجود دارد…
ابتدا می توانید به SERP ها (صفحات نتایج موتور جستجو) برای کلمه کلیدی خود نگاه کنید.
اگر چیزهای زیادی را در صفحه اول مشاهده کردید (مانند یک feature snippet و تبلیغات گوگل)، پس بدانید که تعداد زیادی کلیک دریافت نخواهید کرد، حتی اگر رتبه ۱ را کسب کنید.
راه دوم این است که شما می توانید از یک ابزار استفاده کنید.
Ahrefs و Moz pro هر دو CTR ارگانیک را تخمین می زنند.
با وجود تمام این تفاسیر:
من از یک کلمه کلیدی فقط به این دلیل که CTR پایینی دارد نمی گذرم. اگر افراد زیادی آن عبارت را جستجو کنند، ممکن است همچنان ارزش دنبال کردن را داشته باشد.
سختی (Difficulty)
اگر سایت شما جدید است (یا هنوز تعداد زیادی لینک ندارد)، در ابتدا شرایط کم رقابت را هدف قرار دهید.
سپس، با افزایش اعتبار سایت شما، می توانید شروع به هدف قرار دادن موارد رقابتی تر کنید.
برای این کار بهتر است در ابتدا عبارات طولانی (Long Tail Keyword) را هدف قرار دهید و بعد از دریافت مقداری ترافیک ارگانیک و افزایش اعتبار دامنه برای کلمات کلیدی با سختی بیشتر بجنگید.
Keyword Trends
در نهایت، میخواهید ببینید که آیا کلمه کلیدی شما به سرعت رشد میکند یا روند رشد کندی دارد.
بهترین راه برای انجام این کار Google Trends است.
به عنوان مثال، در حال حاضر زمانی که آموزش هوش مصنوعی را جستجو می کنیم، متوجه رشد جستجوی آن با توجه به نمودار می شویم:
یکی دیگر از روندهای کلیدی که باید در نظر گرفت، استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیقات کلمات کلیدی است. به استفاده از ChatGPT برای کارهای مختلف SEO از جمله تحقیق کلمات کلیدی فکر کنید.
منبع: backlinko.com